
Že státem dotované energetické poradny radí spotřebitelům, jak snížit spotřebu energie, asi nikoho moc nepřekvapí. Ale že něco velmi podobného dělají i energetické společnosti, to už trochu překvapivé je. Vždyť lidem radí, aby spotřebovávali méně produktu, který jim prodávají. Je to upřímná ochota pomoci spotřebiteli, nebo jenom sebepropagační snaha ukázat se v zelených barvách? E.ON, ČEZ, PRE, RWE. Čtyři velké energetické společnosti svým zákazníkům radí, jak snížit spotřebu elektrické energie nebo plynu. Nejde jen o dvě tři větičky zastrčené někde na firemním webu, ale ve třech případech o speciální, graficky propracované a informačně obsáhlé weby věnované úsporám. Energetické společnosti při tom hovoří o své společenské odpovědnosti, starostlivosti o zákazníka a budování důvěryhodného obrazu. Některé i přiznávají, že na tom jejich akcionáři netratí.
„Abychom uspěli, musíme se nejen dívat do budoucna, ale také budoucnost spoluvytvářet,“ stojí například na stránkách E.ON. Petr Holubec z Pražské energetiky (PRE) zase uvádí, že jeho společnost si je vědoma toho, že nejlevnější elektřina je ta nevyrobená a tudíž nespotřebovaná. „PRE není výrobce elektřiny. Musíme ji nakupovat jen tolik, kolik zákazníci spotřebují. Každé nákupy elektřiny navíc nám cenu prodražují,“ dává další důvod k dobru Holubec. Společnost prý chce seriózním přístupem rovněž posílit svou důvěryhodnost a image. „Chceme zákazníkům – odběratelům vybudovat jakýsi polštář proti negativním dopadům neodvratného růstu ceny elektřiny, jehož příčiny jsou mimo naší společnost,“ zmiňuje ohledy na spotřebitele Holubec.
„Abychom uspěli, musíme se nejen dívat do budoucna, ale také budoucnost spoluvytvářet,“ stojí například na stránkách E.ON. Petr Holubec z Pražské energetiky (PRE) zase uvádí, že jeho společnost si je vědoma toho, že nejlevnější elektřina je ta nevyrobená a tudíž nespotřebovaná. „PRE není výrobce elektřiny. Musíme ji nakupovat jen tolik, kolik zákazníci spotřebují. Každé nákupy elektřiny navíc nám cenu prodražují,“ dává další důvod k dobru Holubec. Společnost prý chce seriózním přístupem rovněž posílit svou důvěryhodnost a image. „Chceme zákazníkům – odběratelům vybudovat jakýsi polštář proti negativním dopadům neodvratného růstu ceny elektřiny, jehož příčiny jsou mimo naší společnost,“ zmiňuje ohledy na spotřebitele Holubec.
„ČEZ se v souladu se svojí misí chová jako odpovědná společnost,“ zní vysvětlení od Martina Pavlíčka z ČEZu. Společnost se prý snaží maximálně využívat možností snižování emisí a vyhledává příležitosti, jak zamezit plýtvání strategickými zdroji, které používá k výrobě elektrické energie. ČEZ chce prostřednictvím zvyšování energetické účinnosti a úspornými programy přispět k ochraně životního prostředí – protože snižování spotřeby má přímou návaznost na snižování emisí. Jak dodává Martin Pavlíček, v energetice nadále přetrvává i stavovská čest a žádný výrobce nevidí rád, pokud se s jeho produktem plýtvá.
„Zárukou podnikatelského úspěchu není jen rostoucí prodej.
My energetickou efektivitu bereme jako produkt,“ říká Martin Chalupský z plynárenské společnosti RWE. „Pokles ve spotřebě energie totiž vede k poklesu prodejů jen na první pohled. Služby spojené s oblastí energetické efektivity jsou obchodní příležitostí s významným potenciálem. RWE proto bude prodej plynu v budoucnu ještě intenzivněji než dosud spojovat s nabídkami služeb ku prospěchu zákazníků, a tím i k dlouhodobému zajištění vlastní prosperity,“ vysvětluje Chalupský. V případě akciové společnosti je samozřejmě nutné posuzovat i ekonomickou stránku. „Snaha o maximalizaci prodeje má ekonomický přínos jen v tom případě, že dokážete tuto podnikatelskou příležitost využít. ČEZ je schopen dlouhodobě prodat doma i v zahraničí daleko víc elektřiny, než je schopen vyrobit. Proto naše aktivita v oblasti úspor nijak nepoškozuje zájmy našich akcionářů,“ vysvětluje Martin Pavlíček.
Co na energetické poradenství říká „konkurence“, tedy poradci z Energetických konzultačních a informačních středisek? Podle Juraje Krivošíka ze SEVEn je v principu dobře, že poradenské služby energetické společnosti nabízejí. Víc kvalitu výstupů komentovat nechce kvůli tomu, že se SEVEn samo podílelo na tvorbě několika informačních materiálů a brožur pro domácnosti i služby a průmysl pro PRE. V obecné rovině je podle Krivošíka pro společnosti důležitější spokojený zákazník s nižší spotřebou, než zákazník, který odejde ke konkurenci. „Úspory mají částečně i vliv na vyrovnání odběrového diagramu, tj. omezení spotřeby ve špičce, takže mají i další výhody pro poskytovatele služeb,“ vysvětluje Krivošík.
Ukázka z článku, celé znění je k dispozici na stránkách časopisu Ekolist:
Zveřejněno dne 4.12.2008, Autor Martin Mach
Žádné komentáře:
Okomentovat