
Současné normy na energetických štítcích jsou zastaralé, je třeba je aktualizovat, říká Juraj Krivošík z agentury SEVEn.
Evropská komise uvažuje o nové podobě energetických štítků. V čem spočívá?
Jedná se o jejich grafickou úpravu, pravidla pro zařazování výrobků do energetické třídy a o začlenění nových výrobků do systému štítkování. Jednou z hlavních diskusí je, jestli zůstane kategorizace výrobků v třídách A až G, nebo zda přibudou nové třídy ještě úspornějších výrobků A -20 %, A -40 % a A -60 %.
Ohledně nového značení panují spory. Jak to hodnotíte vy jako specialista na úsporné spotřebiče?
Ono to má své výhody i nevýhody. Zásadní problém ale v současnosti je, že se normy energetické náročnosti uvedené v jednotlivých energetických třídách nastavily před nějakými patnácti lety a od té doby se nezměnily. Zatímco elektrické spotřebiče přece jenom prošly vývojem a valná většina z nich patří do těch nejvyšších energetických tříd. Dnes koupě výrobku v třídě A v mnoha kategoriích spotřebičů již neznamená koupit si skutečně úsporný výrobek. Základem je tedy především pravidelná aktualizace energetických tříd.
Lidé jsou ale na systém A až G zvyklí. Pochopili by ten nový?
Jsou na to dva protichůdné názory. Ten jeden, kam patří hlavně spotřebitelské organizace, tvrdí to, co vy. Jde o to, aby „áčko“ byla pouze užší skupina skutečně úsporných výrobků. Postoj podporuje i část Evropského parlamentu. Do druhého tábora patří především výrobci elektrospotřebičů. Ti tvrdí, že jim přidání nových energetických tříd pro nejúspornější výrobky umožní úsporné výrobky více propagovat, a tím i lépe prodávat.
EK ovšem chystá ve směru energetických úspor i další věci. Které?
Jedná se o ekodesign, který stanoví minimální normy pro výrobky, které lze ještě prodávat. To už jsme viděli třeba u 100wattových žárovek. Nikdo je nezakázal, ovšem podle nařízení EK nesmějí přijít do prodeje. Obdobné změny se dotknou i chladniček, elektromotorů a televizorů. Dále se jedná o rozšíření štítku i na další spotřebiče. Probíhá už jednání o televizorech, časem se může jednat třeba o vysavače. Štítky se už používají pro celé budovy, v některých zemích pro automobily.
Pokud se tyto štítky u nových spotřebičů objeví, kolik by mohli lidé ušetřit?
Tedy kdyby se jimi řídili?Pokud si zákazník vybere úsporný výrobek, ve srovnání s průměrným může uspořit až desítky procent. Například u televizorů by to mohlo být v rozmezí 20 až 30 procent.
Zveřejněno v Deníku dne 11.11. 2009.
Autor: Pavel Cechl.
Celý článek k dispozici na adrese:
Autor: Pavel Cechl.
Celý článek k dispozici na adrese:
Žádné komentáře:
Okomentovat